Det lyder måske ikke af meget at sige, at man er vognmand, M/K, men det er faktisk et erhverv, der kræver en hel masse ansvar, overblik og tid ikke mindst – og en hel masse mere.

Vognmanden er kort forklaret den person, som ejer og varetager et logistisk firma i den forstand, at man ejer et transportfirma, hvor man har en masse chauffører tilknyttet, som kan køre med specifik eller overordnet gods i Danmark eller mange andre lande.

Den slags arbejde kræver en hel del ansatte fra dem, der skal sørge for at have det forkromede overblik og vide, hvor de forskellige chauffører er henne, hvad de laver, om de overholderne reglerne, deadlines med videre.

Der skal også være tjek på, at der er betalt told, skat og afgifter af alle disse produkter, mens man har ansvaret for det, og det er i ens beholdning.

Man har også ansat folk til at stå for fakturering, regninger, regnskaber, lønninger med videre, og er man et større et af slagsen, så har man formentlig også en marketings- eller PR-afdeling ansat, så man kan få ens navn ud og svare på spørgsmål fra medierne.

Umiddelbart kan dette jo bare lyde som om, at man kan læne sig tilbage i direktørstolen med arbejdertitlen “vognmand”, selvom der er så meget andet gemt i det, mens de fleste ting kører per automatik.

Sådan er det bare ikke.

Langt de færreste vognmænd ser deres chauffører til dagligt, og man kan ikke lige hurtigt holde en medarbejdersamtale eller mødes i kantinen, da de fleste af de ansatte er ude på farten – og ofte lang tid i træk.

Skulle en regel bliver overtrådt enten tilsigtet eller ved hændeligt uheld, så er det vognmanden der får den største bøde, og så ender man ofte med ikke at kunne sende den pågældende vare, så der også er tabt fortjeneste her.