Der er næsten ikke noget værre, end når man får et dårligt ry eller omdømme som arbejdsmand, når man sætter en glæde i sit arbejde.

Antog et eksempel som murer Frederikshavn, hvor man måske har udført en opgave for en lavmælt kunde, der ikke har sagt så meget eller givet retningsanvisninger, og så sender man fakturaen, den bliver betalt – men senere kommer der en lunken anmeldelse på nettet af en.

Man bliver vred som murer, ja, næsten forrådt, for hvorfor åbnede kunden ikke bare munden, når man tydeligt kunne have udført arbejdet efter det, som der blev efterlyst i den anmeldelse?

Trangen til at ringe til kunde og udbede sig en forklaring melder sig, men her skal man som en dygtig murer tage en dyb indånding, tælle til ti og huske, at kunden altid har ret – også når man ikke synes det.

Nogle kunder kan ikke beskrive opgaven godt nok for dig, og du er den professionelle, der skal tolke på det; andre kunder siger ikke så meget, fordi de er generte, men i alle tilfælde er det dig som murer, der skal have kompetencerne til ikke bare at være serviceminded, men også sætte dig i kundernes sted.

For i gamle dage kunne man måske synes om, hvad en kunde mente om en og betegne det som en enkelt svale, man så forvarer sig med, og så laver man stadig en masse arbejde for andre kunder, der ikke kender til dette enkelte tilfælde.

Og godt nok er mundtlig feedback altid den bedste slags, men de her moderne anmeldelser kan læses af alle, og der skal man helst gå efter at få de bedste anmeldelser – hver gang.

Det er nemlig sådan nogle småting, der er udslagsgivende for, om en kunde i sidste øjeblik vælger dig eller en anden murer, som lige har en anelse bedre bedømmelse end dig.

Man må følge med tiden.