Man kalder det for både anbefalinger og referencer, når man taler om, at man skal fremvise beviser på, hvad man tidligere har præsteret i sit virke.

Og det gælder sådan set både, hvis man skal søge et arbejde som almindelig person, som kunne være i kloakbranchen, eller man som firma vil vise anciennitet ved at fremvise firmaer, man har arbejdet sammen med tidligere, som man har udført arbejde for.

Lad os sige, at du som kloakfirma har fundet en mulighed for at lave kloakarbejde i Skive, men der er flere andre firmaet om buddet.

Så er man ude i at skulle figurativt vise muskler ved at kunne sige, hvordan man ikke alene har tænkt sig at udføre opgaven, så man kan vise, at man har styr på sit kram, at man kan vise, hvad det vil komme til at koste – men ikke alene også vise, at man har haft succesfuldt arbejde i bagagen, man har lavet for andre.

Det er ikke noget, man behøver at slynge om sig med, når man sender en ansøgning på at påtage sig det arbejde, men det kan være noget, man viser på ens hjemmeside, så når udbyderen af arbejdet skal undersøge mulighederne blandt de tilsendte ansøgninger ud, så kan de finde informationer om det ud på nettet.

Man skal jo sende en skarpvinklet ansøgning, der besvarer de vigtigste spørgsmål fra udbyderens side, så man altid tænker på kundens behov og ikke sig selv.

På hjemmesiden kan man så indsætte logoer fra de firmaer, man har lavet arbejde for, så andre kan se, at man er værd at bruge, da anerkendte firmaers benyttelse af en er lig med tillid.

Eventuelt kan du supplere de billeder med udtalelser fra nuværende eller tidligere ansatte, der har positive ting at sige om ens firma.

Disse udtalelser skal selvfølgelig være ægte, men det handler ikke om, at man undersøger, om dette er korrekt, men at man kan fremvise tidligere, positive referencer.